دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دستیار رئیس جمهور در گفت‌وگو با آنا:

 تقویت صنایع فرهنگی محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی را به دنبال دارد

 تقویت صنایع فرهنگی محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی را به دنبال دارد
دستیار رئیس جمهور در امور مردمی‌سازی دولت، تقویت صنایع فرهنگی را عامل محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی می‌داند.
کد خبر : 806159

سید احمد عبودتیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه هنر‌های تجسمی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا با اشاره به این که صنایع فرهنگی دو ویژگی مهم دارد افزود: خصلت اول این‌گونه محصولات این است که کاملاً محتوامحور هستند یعنی کاربران و مخاطبان آن می‌توانند عرصه‌های مختلف سبک زندگی را در آن‌ها ببینند. از سوی دیگر، جذابیت مولفه‌های فرهنگی موجود در این‌گونه کالا‌ها مخاطب عام دارد؛ بنابراین می‌توان بر پایه این ویژگی محتوا‌های انسانی، فطری و دینی هر مکتب را نیز به کشور‌های دیگر صادر کرد. امروزه صدور محصولات صنایع خلاقانه فرهنگی، زبان تبادلات فرهنگی در دنیا است. باید صنایع فرهنگی را به  در چنین قالبی بپذیریم و برای آن تصمیم‌گیری کنیم.

سید احمد عبودتیان گفت: ویژگی دوم، به تنوع و پویایی محتوایی این‌گونه محصولات صنایع خلاقانه فرهنگی باز می‌گردد که همان گونه که ازنامش پیداست، خلاقانه و برگرفته از هنر انسان‌ها است. تک‌تک افراد می‌توانند بر حسب سلیقه، ابتکار  و ابداع ذهنی خودشان اثری را خلق کنند. پس می‌توانیم بگوییم این صنعت، مردمی‌ترین صنعت است که در آن هنرمند یا تولید کننده درونیات خودش را در آن منعکس می‌کند.

وی اظهار کرد: برای گردش مالی صنایع فرهنگی در دنیا رقم‌های متفاوت و البته بسیار بالایی ذکر می‌شود.  برخی منابع معتبر، گردش مالی این حوزه را تا  ۲ هزار و پانصد میلیارد دلار هم عنوان کرده‌اند، اما سهم ایران از این میزان کمتر از ۲ درصد است. آن‌هم در کشوری که در آن به حق ادعا داریم «هنر نزد ایرانیان است و بس». پس حوزه‌ای است که ظرفیت بالایی برای پیشرفت دارد و ما هم باید سرمایه‌های مادی، معنوی و مدیریتی را برای این پیشرفت بسیج کنیم.

دستیار رئیس جمهور در امور مردمی‌سازی دولت افزود: حتی درعرصه‌هایی مثل محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی هم می‌توانیم با تقویت صنایع فرهنگی کار‌ها را  پیش ببریم. آن‌چه در این سال‌ها به لطف همت برخی گروه‌ها و افراد عمدتاً جوان در عرصه کسب و کار‌های فرهنگی و تولید محصولات ایرانی در صنایع فرهنگی شکل گرفته، یک نقطه شروع است.

 یک نمونه موفق برای مردمی‌بودن صنایع فرهنگی

وی افزود: اخیراً «هشتمین نمایشگاه ایران‌نوشت» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. دانش‌آموزان و کودکان در این نمایشگاه از نوشت‌افزارو محصولات فرهنگی تولید داخل که با محوریت شخصیت‌های داستانی و قهرمان‌های واقعی تاریخ کشورمان تولید شده بود، استقبال فراوانی داشتند که مایه خرسندی بود. این نمایشگاه چند سالی است که به همت «مجمع نوشت‌افزار ایرانی‌اسلامی» برگزار می‌شود. حدود ۱۰ سال پیش بود که این جوان‌ها با کمترین منابع مالی دور هم جمع شدند تا برای بازار سرشار از محصولات خارجی نوشت‌افزار در آن روز‌ها فکری بکنند. کارشان را با همکاری تعداد انگشت‌شماری تولیدکننده داخلی آغاز کردند. در این مسیر سختی‌های فراوانی داشتند، چند بار ضرر کردند و زمین خوردند و دوباره روی پای خودشان ایستادند. در جریان تعطیلی مدارس به خاطر کرونا در این دو سال محتمل ضرر‌های فراوانی شدند. اما با تلاش فراون توانستند امروز به جایی برسند که حدود ۱۲۰ ویژند (برند) و تولیدکننده داخلی فعال با آن‌ها همکاری دارند.

عبودتیان گفت: به هر حال این عزیزان دراین راه پر فراز و نشیب صبر داشتند و برای تولید محصولاتی با محتوای فرهنگ ایرانی‌اسلامی غیرت ورزیدند. امروز شاهد هستیم که حدود پنجاه درصد محصولات موجود در بازار و پانزده درصد محتوای بازار نوشت‌افزار از تولیدات ایرانی است که این پنجاه درصد با حمایت و تسهیل‌گری دولت می‌تواند به تا یکی دوسال آینده به صددرصد برسد.

وی عنوان کرد: البته درکنار حمایت دولت، بها دادن رسانه‌ها به اینگونه حرکت‌ها و پای کار آمدن آن‌ها  نیز عامل مهمی برای پیشرفت آن‌ها است.. بخشی از مشتریان محصولات فرهنگی به خاطر تعلق‌خاطر به تولیدات ایرانی و محتوای آن‌ها مشتری این کالا‌ها هستند، اما برای حفظ این تعلق‌خاطر فرهنگی و گسترش آن، به تبلیغات و تولید محتوا نیاز داریم که به عهده رسانه‌ها است.

دستیار رئیس جمهور در امور مردمی‌سازی دولت درباره برنامه‌های دولت سیزدهم برای حمایت از صنایع فرهنگی تولید داخل نیز گفت: ما حدود یک ماه پیش با فعالان این عرصه و صنایع خرد فرهنگی یک جلسه هم‌اندیشی داشتیم. هدف این بود که خواسته‌ها و نکاتی که این دوستان مطرح می‌کنند به عنوان راهبرد‌های اصلی تدوین شده و در قالب یک سند پیش‌ران به دولت ارائه شود. البته از چند ماه پیش بررسی‌های اولیه انجام شده و این سند در یک قالب منسجم درحال آماده سازی است و به زودی به دولت ارائه می‌شود. با این حال در کنار این حمایت‌ها و تمهیدات قانونی و دولتی،  همت اصلی بر دوش همین عزیزانی  است که پای کار آمده‌اند و مشغول فعالیت هستند. دولت هم در مسیر انگیزه‌بخشی به فعالان این عرصه وارد میدان شده است و ان شاالله خبر‌های حمایتی خوبی رادر آینده نزدیک خواهیم شنید.

 انتهای پیام/۴۱۰۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته